Gokart cup

Race 3 för 9 året!

Dagens race börjande med att de på plats i Cupen 10-18 körde sina 5 + 40 min.
Lagen på plats 1-9 körde sedan 5 + 40 min.
Efter det kördes efter lagens snabbaste varv vilket gjorde att det blev ny lag att köra med.
Otroligt snabbt, snyggt och kul race.
Spänningen vid sista 10 min var hög. En fantastiskt omkörning på sista varvet fick vi se!
Nu vill jag att alla äter upp sig ordentligt i julledigheten så vi får ner tiderna.
Det börjar gå snabbt för alla lagen, vilket är mycket kul!

God Hjul!!

Omgång 1 Omgång 2 Omgång 3 Totalt
Poäng Varv Poäng Varv Poäng Varv Poäng Varv
J Design 8,5 209 4,5 209 7 205 20 623
Bilia Group BMW 8,5 205 6,5 208 5 204 20 617
KAM Redovisning 5,5 205 5,5 207 8 205 19 617
Mr Mr Lange 4,5 205 6,5 207 7,5 204 18,5 616
Team Oldboys 6 206 6 210 5 204 17 620
Fiber Direkt 3,5 205 4,5 206 9 204 17 615
SpeedLab 3 204 5,5 207 8 204 16,5 615
LL Motorsport 7 207 3 207 4,5 200 14,5 614
MTJ 5,5 199 6 206 2,5 200 14 605
Münchenbryggeriet Racing 5,5 199 5 200 3 199 13,5 598
Provectum 4 200 6 199 3 197 13 596
Elit Sports Club 7,5 208 5 211 0 0 12,5 419
Monkey Racers 1,5 197 5 201 5,5 201 12 599
radne.se 2 101 4,5 198 3,5 199 10 498
KAK 5,5 206 0 0 4 198 9,5 404
Philips Racing Team 3 197 0 0 6 200 9 397
NSFW 2 197 4 203 2,5 198 8,5 598
Stjärnhjälpen 1,5 184 5,5 193 1,5 189 8,5 566

Team J Design
På plats i god tid inför racet för att vara förberedda på eventuella regelförändringar kändes stämningen den här gången ganska lugn. Kan det bero på att det inte blev några nya påhitt från herr Lange eller möjligtvis på att några lagen som snackar mest hade lämnat w-o…vi låter ha vara osagt😉

Kvalet gick bra och vi lyckades ta oss in på en hyfsat snabb tid vilket gjorde att vi var med i toppen av racet redan från början. Sen körde vi oss upp oss på en första plats som vi höll med ganska god marginal in i mål.

Andra racet blev mer spännande. Vi fick en bil som vi inte direkt kom överens med och kastades mellan hopp och förtvivlan. Herr Åhström lyckades till sist tämja besten och inför sista stinten hade vi en ledning på ca 6 sek. Samtidigt visste vi att bilarna bakom oss var betydligt snabbare så här gällde det för herr Åhström att köra brett och så snabbt han kunde givet materialet. Sen följde en batalj av episka mått med Mr Roger flåsandes i nacken i flera varv. Vår taktik höll…till näst sista kurvan. Ett enda litet misstag gjorde att Roger i Mr Mr Lange kunde smita förbi bara sekunder innan målflaggan. Vi är trots det mycket nöjda med en 1:a och en 2:a plats i kvällens race.

J Design

Malm, Nilke, Åhström


Team Mr Mr Lange
En fantastisk kväll, ett fantastiskt race, underbara medtävlare och motståndare.

Vi har nog aldrig någonsin upplevt en större värme, glädje och generositet under en racekväll än just i kväll.

Tack för det alla ni gentlemen!

Här är det viktigt att inte glömma personalen – bäst någonsin och världsbäst i Stockholm!!!

Vi vill särskilt berömma den mycket tydliga och pedagogiska demonstrationen av ”gångfart” i depån, som någon i laget, ingen nämnd och ingen glömd, snabbt och resolut förträngde och i sin adrenalinstinna vinnarskalle ersatte med någon form av John Cleese ”silly walk”.

Resultatet blev självklart svartflagg i depån.

En kväll som den här väljer vi att se det positiva i situationen – Vi klär i svart!

Och så till själva racet.

Vi blev vanlig ordning tilldelade en riktig skitbil – vi kan kalla henne Liket.

Men så plötsligt händer något, Liket lever, vi avancerar från en åttondeplats upp genom fältet, alla chaufförer i laget gör tider på 22,4s och detta helt utan ålders-, vikt- och allmän skitgubbehandikapp.

Roger kör sista stinten och jagar Johan. Johan har en tuff uppgift att hålla undan för Roger och Liket.

Johan är så nära att lyckas med en bragd men under sista varvet lyckas Roger och Liket gå om – en rättvis seger. Ett rättvist race. En rättvis kväll. Fan vet, kanske hela livet är rättvist, just i kväll.

Alla våra vänner, Tack!


Team Oldboys

Värmepumpsinstallation (och kanske viss bitterhet för de omvända poängen i förra racet) gjorde att Leif Severin fick ställa in med kort varsel, men jag lyckades locka med min stabile teamkamrat från förra säsongen, Magnus Gens, med ännu kortare varsel. Övervägde risken att behöva köra själv, men som en av gängets Oldboys kommer klokskap och självkännedom, och slutsatsen att hitta en temakamrat till varje pris… Tror endast unge Carlström testat det, och han har inte återhämtat sig ännu.

Ett helt suboptimerat kval (siktade ju på etta eller femma) till tredje position renderade just tredje startplats, och dessvärre en riktigt slö kart. Vi vill verkligen inte klaga, men inte ens Cezary och Martin lyckades köra fort med den i race två. Dock fortare än vi… Men ett stadigt ras i placeringslistan under 40 plågsamma minuter ledde iallafall till sista startplats i ”A-finalen” i race två. Där fick vi ett riktigt kul race med många omkörningar och fighter och hade bud på fjärdeplatsen men nådde inte riktigt hela vägen.
Nu hoppas vi på omvända poäng även denna gång! Lange – tänk inte på att ni vann…
Strömer/ Severin/ Gens

Team MTJ
Dags för omgång tre. Givetvis var vi laddade inför uppgiften, så hade verkligen sett fram emot kvällen.

Radne visade en DD2:a, vill ha faktorn är mycket hög, vi alla i Team MTJ vill testköra en ”riktig” GoKart. Något att se fram emot sommaren 2018.

Vi körde i andra grupp. Lät som vanligt ankaret i laget, Jakob, också denna gång köra kvalet. Jakob klarade uppgiften galant, det visade sig att

vi fick 5:e tid, ojdå vi har pole position.

Första heat, Jakob i pole, med en het Jonas Lange bakom. Starten gick bra, nu var det en tuff uppgift att försvara första position, duktiga team

jagade bakom, starkare förare blev en för svår uppgift och vi halkade ner några platser. Ingen katastrof då Jakob kunde ligga och följa sedan.

Byte till Tobias, rullade på, inga topp tider, teamet skyller på som bilen kändes hal men även studsig.

Andra bytet till Martin, kommer in snabbt i rytm, tar in på framförvarande bil, närmar sig stadigt. Då händer det som inte får hända, ingångskurva

bortre kortsida, touchar framförvarande, tappar fart och blir touchad av bakomvarande bil (fullständigt missat att vara uppmärksam bakåt i jakten).

Klantar till det och parkerar 90 grader nos in mot bortre kortsida, EasyPark skulle ha kunnat ta ut parkeringsavgift, satt fast, nej och åter nej!

Vad göra, inte hoppa ur bil, försökte rulla bakåt med händerna på framhjulet, tog lång tid, men tillslut kom Martin loss, tre till fyra varv förlorade.

Sista bytet till Jakob, som kör mycket bra och tar igen, vi lyckas lämna sistaplatsen.

Vi blir näst sist i heatet.

Andra heat, Jakob hade 6:e tid i kvalet så vi är med i sista heatet för dagen.

Jakob kör första stint, kör mycket bra i detta tuffa heat, med en del kamper om placeringar. Bilen känns bra, snabb, Jakob presterar sin bäst tid för

dagen. Första byte, Tobias tar vid, gillar också bilen, kör stabilt.

Andra byte till Martin, den här gången håller han sig i rätt riktning på banan. Sista bytet till Jakob som återigen kör mycket stabilt, snabbt.

Teamet slutar 7:a i heatet.

Höjdpunkten på kvällen, riktigt spännade att titta på avslutningen i sista heatet, jakten på förstaplatsen var mycket spännande. Riktigt snygg körning,

av båda topp teamen, MrMrLange lyckades på sista varvet sno åt sig förstaplatsen med en snygg omkörning efter långa rakan, Grattis!

Mvh

Team MTJ (Martin, Tobias och Jakob)


Team Bilia
Vi hade lite taskig timing i kvalet och hamnade i trafik vilket ledde till att vi inte fick något fritt varv. Vi startade därmed från en sjätte plats i första heatet och lyckades sedan köra upp oss till en fjärde plats.

Dick satte en riktigt bra tid under racet och vi fick därmed starta på tredje plats i andra heatet. Där hade vi svårt få till bra tider och blev dessutom stoppade i depån för att vi inte körde i ”gångfart”. Vi ramlade tyvärr ner till en sjätte plats efter det bytet.

Flytet var inte riktigt med oss den här gången men vi tar nya tag vid nästa race. Vi i team Bilia Group passar samtidigt på att önska  alla andra deltagare i cupen en god jul och gott nytt år!

Race 2 för 9 året!

Nu har alla nya vart med och kört ett race och då brukar det bli lite lugnare.
Man vet att det är bättre att hålla sig undan när någon snabbare kommer bakifrån.
Blir som en skola i 1/1000 sekund att försöka följa efter en kurva.
Det gick väldigt bra till sista varvet av ca 600 då det blev trångt, mycket trångt…
Vi har ett race till innan den rödklädde, tjock med vitt skägg kommer och vill att barnen sitter i knät.
Ser fram mot det och då med PB som julklapp till samtliga förare.

Omgång 1 Omgång 2 Totalt
Poäng Varv Poäng Varv Poäng Varv
1 Bilia Group BMW 8,5 205 6,5 208 15 413
2 J Design 8,5 209 4,5 209 13 418
3 Elit Sports Club 7,5 208 5 211 12,5 419
4 Team Oldboys 6 206 6 210 12 416
5 MTJ 5,5 199 6 206 11,5 405
9 Mr Mr Lange 4,5 205 6,5 207 11 412
8 KAM Redovisning 5,5 205 5,5 207 11 412
6 Münchenbryggeriet Racing 5,5 199 5 200 10,5 399
7 LL Motorsport 7 207 3 207 10 414
10 Provectum 4 200 6 199 10 399
11 SpeedLab 3 204 5,5 207 8,5 411
12 Fiber Direkt 3,5 205 4,5 206 8 411
13 Stjärnhjälpen 1,5 184 5,5 193 7 377
14 Monkey Racers 1,5 197 5 201 6,5 398
16 radne.se 2 101 4,5 198 6,5 299
15 NSFW 2 197 4 203 6 400
17 KAK 5,5 206 0 0 5,5 206
18 Philips Racing Team 3 197 0 0 3 197

 

Team Mancuro
Det startade bra med en förstaplats i kvalificeringen, vilket innebar att vi startade som 5a. Efter några varv så hade vi avancerat och kom till slut i mål som 2a, klart godkänt.

I race 2 hade vi otur, såklart 🙂 Vi fick en dålig bil! Vi startade som 2a men efter att ledarbilan snurrat så ledde vi, vilket var en utmaning med en långsam bil, då gällde det att ”köra brett”, vilket vi gjorde, till de efterföljandes stora förtret (sorry!). Vi lyckades självklart inte hela vägen, men kom till slut in som 3a. Bilen vi körde fick sedan Linus, men Linus är lite mer erfaren, så han bytte bilen direkt då han konstaterat att den inte gick köra (Tack Linus för att du bekräftade vår ursäkt 🙂 ).

På det stora hela ett kul race för oss, och tack till alla ”kombatanter”!

Team MTJ
Då var det dags för omgång två, äntligen måste vi säga, som vi har längtat.

Nu visste vi hur det går till, fast helt säker kan man inte vara då herr Lange behagar att justera regler när det passar 😊

Förberedelser, Jakob och Tobias är lite mer förväxta än Martin, beslutet att Martin använder extrasäte så att stolen kan vara lite längre bak visade sig vara ett helt rätt val. Nu kunde alla sitta bekvämt.

Vi var lottade till andra gruppen.

Kvalet, vi låter återigen ankaret i laget (Jakob) köra kvalet. Sjätte tid i ett tufft kval, svårt att få till fria varv (något att skylla på måste vi ha). Det betydde startposition sex.

Första heat, nu var vi igång. Jakob fick köra två stinter, första och sista, Tobias och Martin kör mellan stinterna. Bilen kändes mycket bra, förtroendet steg, vi alla hade känslan av att vi presterade bra. Tufft motstånd, de andra teamen körde bra, så det var svårt för oss att nå en högre placering, vi tampades i nedre regionerna i startlistan.

Andra heat, samma motstånd. Vi ändrade ingenting, Jakob fick starta och avsluta, Tobias och Martin tar mellan stinterna. Jakob hade bra bataljer både i första och sista stint.

Återigen kände vi att vi körde bra. Tufft att nå högre placering, tampades igen i nedre regionerna av listan.

Speeding av Tobias i depån, kvarhållen, kostade värdefulla sekunder. Slarv vid Martins byte till Jakob, problem att ta ut extrasätet kostade tid.

Lärdom, igen, förarbyten måste det tränas på.

Det är roligt med race, nästan (men bara nästan) lika roligt att stå vid sidan och titta på.

Att följa teamens tider, bataljer, körningar, är riktigt spännande.

Att det dessutom avgjordes på sista varvet i toppen gjorde det extra spännande denna omgång.


Team Bilia Group BMW
Till säsongens andra race var det dags för vår kollega Daniel att göra debut i cupen. För att han skulle bli varm i kläderna tjuvtränade vi några dagar innan för att diskutera spårval och körteknik. Efter detta mycket givande taktiksnack kom vi riktigt taggade till gokarthallen på tisdag kväll. Med tanke på att vi hade en andraplats i cupen efter första racet förstod vi snart att vi skulle köra med de snabbaste lagen och pressen ökade direkt. I kvalet fick vi en kart som vi inte riktigt gillade och startade därmed heat nummer ett från en sjätte eller sjunde plats. Som tur var fick vi en riktigt bra kart här och både Jonas och Dick slog till med personbästa tider. Här lyckades vi köra upp oss och knipa en fjärde plats vilket vi var väldigt nöjda med. Till heat nummer två fick vi återigen en sämre kart och låg konstant på sämre tider än tidigare. Tyvärr föll vi ner från vår fjärdeplats och hamnade till slut på en sjätteplats. Tur i oturen att Lange vände på poängen så att vi fick med oss fler poäng än vi räknat med. Tack för det!

Team LL Motorsport
Även om team LL motorsport tog minst poäng pga dom kloka poängreglerna, med en 7:e plats i race 1 (näst minst poäng) och en vinst i race 2 (minst poäng!) så hade vi nog roligast. Johan hade förmodligen den bredaste karten av alla de sista 5 varven i race 2, vilket vi är glada för!

Team Monkey Racers
2:a deltävlingen…
Fortfarande använder vi våran sprinter Philip ”flugviktaren” Schöön. med en varvtid som var 5:e snabbast fick vi starta först yihaa!  Första loppet gick bra, vi kämpade på men hamnade 5:a.  En kul notering var att vi andra tre i det första loppet är ca 0,5 s långsammare men lyckas ligga 3 tusendelar (!) ifrån varandras bästa varvtid. sjukt kul.
Andra loppet var en hård men rolig kamp! Team Monkey racers känner att de fortfarande behöver banta. 90, 94, och 98 kg på 3 av 4 medlemmar straffar sig! finns det nåt bantningsläger i fibercup’s regi?
MVH
Monkey racers.

Fiber Direkt Gokart Cup nr 9 2017-18

Då var det dags igen!
Hur skall jag göra det svårt att förstå upplägget och bara fokusera på att köra? Den ständiga frågan..
Tror jag lyckades bra med det igen, speciellt för dem som inte vart med och kört innan.
Är säker att det klarnar för samtliga när vår excellprofessor Fredrik Malm ställer upp allt tydligt.
Första gången vi kör blir alltid lite speciellt då vi inte vet vilken nivå alla är på.
Efter första omgången fick vi fram tider och då flyttade vi om startuppställningar för lagen.
Andra omgången blev ett mycket jämnare race. Någon svartflagg rörde dock om bland placeringarna..
Sammanfattningen är att det var schyssta, snabba och lärorika varv.
Nästa gång kommer vi alla köra snabbare och jämnare.
Är säker på att vi kommer ses på tjyvträningar under luncher, sena kvällar, helger….
Placering Lag Kval Race 1 Race 2 Avdrag licens Totalt Antal varv race 1
Antal varv race 2 Totalt antal varv
1 J Design 1 9 9 -1,5 8,5 105 104 209
2 Bilia Group BMW 8 9 8,5 103 102 205
3 Elit Sports Club 9 8 -1 7,5 104 104 208
4 LL Motorsport 1 8 5 -0,5 7 103 104 207
5 Team Oldboys 5 7 6 102 104 206
9 KAK 6 6 -0,5 5,5 102 104 206
8 KAM Redovisning 7 4 5,5 103 102 205
6 Münchenbryggeriet Racing 3 8 5,5 99 100 199
7 MTJ 4 7 5,5 99 100 199
10 Mr Mr Lange 7 3 -0,5 4,5 103 102 205
11 Provectum 3 5 4 100 100 200
12 Fiber Direkt 6 1 3,5 103 102 205
13 SpeedLab 5 2 -0,5 3 102 102 204
14 Philips Racing Team 2 4 3 98 99 197
16 NSFW 1 6 -1,5 2 97 100 197
15 radne.se 4 2 101 101
17 Monkey Racers 2 3 -1 1,5 99 98 197
18 Stjärnhjälpen 1 2 1,5 91 93 184

Team The Oldboys
Jag, Leif Severin och Magnus Strömer utgör laget The Oldboys, vet inte om vi är äldst, kanske högsta medelåldern då vi inte har någon junior i teamet. För mig är det första året i Fiberdirekt Cup och det var en något förvirrad tillställning men det är väl så det ska vara har jag förstått.

Vi hade förstått upplägget som var tänkt från början och började med en taktisk femteplats i tidskvaletJ, det gav oss Pole i grupp 2 Heat 1.  Jag körde första 10 minuterna och lyckades hålla ledningen till första bytet ivrigt jagad av Storckenfeldt. Nu drogs första ridån ner, körde för fort i depån (tyckte personalen), så det blev jag in i ledning och Magnus ut som femmaL Följande 2 stinter flöt på bra och vi jobbade oss upp till tredje plats inför sista bytet och Magnus stack ut på de sista 10 minuterna. Vi lyckas ta oss förbi 3:an och ligger 2:a med några få varv kvar. Magnus får blåflagg och fattar inte varför, tror personalen har noll koll, ignorerar flaggan och får svartflagg vid nästa flaggpost, det var tydligen ledande team som ville åka förbi. Ridå ner för andra gången i samma heat, återigen tillbaka på femte plats och vi blir femma i mål.

Det resultat hade återigen gett oss Pole i heat 2 om, det är nu det börjar bli rörigt, om vi hade kört tävlingen som det var tänkt. Nej, nu delar man de 2 grupperna i en snabb och en ”inte lika snabb”. Vi hamnar i den snabba?, vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt. Är den gruppen som en A-final? Frågan är om någon vet! Stort frågetecken kring Bilia Group som var 2:a i sitt första heat och hamnar i den ”inte lika snabba” gruppen….. och vinner den överlägsetJ Dick Sahlén, hur gick det till?

Inte fick vi starta först heller genom vår femte plats i första heatet, nej nu var det start från ruta 5.

Heat 2 i den snabba gruppen gick den här gången utan diverse bestraffningar för vår del, det enda problemet var stolen som åkte bakåt. Magnus är något längre än mig så vi försökte hitta en inställning på stolen som bägge kunde leva med. Det var inte så att den åkte bakåt med ett ryck utan den gled sakta men säkert bakåt. Jag upplevde det som att ”fan, jag var lite för snäll när vi ställde in  stolen, hade behövt suttit lite närmare” men när jag nämnde det till Magnus och även han hade suttit för långt bak så förstod vi vad som hänt.

Trots detta så tog vi oss upp från femte startruta till att bli trea i mål. Det tycker vi är starkt jobbat av 2 gubbar!

Frågan nu är bara, var det en A-Final?  Fick vi några poäng? Vet någon?

Men vi hade jäkligt kul och längtar till nästa race!


Team MTJ
Då var debuten i Fiber Direkt Gokart Cup avklarad. Varför har vi inte gjort sådant här tidigare ?

Teamet (Martin, Tobias och Jakob) hade en spänd uppladdning, avsaknad av tidigare erfarenhet från Cupen hade gjort oss nervösa, hur går byten till, hur går kvalet till, är det så tufft som Roger Å (MrMrLange) säger ?

Våra personliga meriter, som ligger på annat plan än inom Gokart, hjälpte föga att lindra vår anspänning.

Helgen innan första omgång hann teamet köra ett par träningar, känna på banan, gissa oss till hur förarbyten skulle gå till, försöka få till rätt sittställning, spårval, gaspådragspunkt, snurra ett par gånger, inte glömma att andas mm.

Racedag. Arrangör Jonas tog till orda, nu börjar det, förar genomgång, lite allvar, mycket humor, men framför allt nu var det bara minuter kvar till race.

Kval, första heat, vad roligt/spännande/intensivt, som tur är har vi Jakob som ankare i teamet, presterade goda tider, så det gick riktigt hyggligt.

Andra heat, gick också bra, dock drog Martin på sig tidsstraff för speeding i depån (dåligt med tanke på säkerhet, så en uppläxning av övriga team medlemmar).

Det är inspirerande att se så många duktiga förare köra, ska bli spännande att följa Linus framfart i hans vidare racingkarriär.

Inspirerade, så nu längtar teamet till nästa omgång i november.

Stort tack till arrangören för en väl genomförd race kväll!

Mvh
Martin/Tobias/Jakob


Team Bilia Group BMW
Förberedelserna var knappast på topp men vi hoppade ner i en kart vid kvalet och fick fjärde bästa tid vilket innebär start från andra plats. Jonas lyckades köra upp oss till första plats inom några varv men den glädjen var inte långvarig då Kevin flög förbi strax därefter. Sedan hade vi kam redovisning flåsande i nacken konstant tills även de tog sig förbi. I slutet av heatet ångade Dick på riktigt bra och med bara två varv kvar lyckades han återta vår andraplats.

Vi var inte helt nöjda med vår fart så när Lange berättade att de snabbaste lagen skulle samlas i heat nummer två kände vi en viss oro över hamna i slutet av fältet. Istället fick vi köra med den mindre snabba gruppen och där tog vi en relativt enkel seger, återigen med start från andraplats. Många poäng (förhoppningsvis?) från säsongspremiären vilket vi är mycket nöjda med. Speciellt idag när vi har träningsverk överallt. Kul att vara igång!


Team Backspinn
Först av allt, Erik hade angett mig som tävlingsförare, jag gick en kurs för racinglicens, men jag tog det aldrig vidare sen så jag är inte registrerad. Det var ju tillägg för de som har licens, och Erik Olin och Daniel De Paula har licens, men jag har inte det. Så du kan ta bort minuspoängen för mig.

Som rookie var det mycket att ta in, och man kan konstatera att våra (mina) förarbyten kostade oss en del. Det största problemet är att jag (och framförallt mina ben) är lite längre än mina andra kamrater, och var tvungen att ha stolen längre bak i första racet, när sedan nästa kille skulle hoppa i så lossnade handtaget till stolen och det var ett himla trassel innan vi kunder justera in den rätt. Kostade oss säkert 12-15 sekunder, vilket är dyrt.

Därmed bestämde jag mig för att kompromissa i race 2 och sitta i samma ställning som mina kamrater, men det var något av det jobbigaste jag gjort då jag satt hopskrynklad som en död spindel. Det handlade om att överleva mer än att köra racing, men det var bara bita ihop. Tappade en plats mot en snabbare förare, men det hade jag tappat oavsett för han var bättre än mig. Men mina sista 2 minuter bestod av en OTROLIGT rafflade kamp mot Munchenbryggeriet och jag lyckades trots min ekivoka position hålla honom bakom mig. Efter racet så klappade vi om varann och tackade för en otroligt bra match, racing när det är som bäst och det var en succé!

Hur kommer det sig att race 2 blev sån succé? Jo det för var att ni valde att splitta på totalen så att de snabbaste lagen fick köra sena finalen, och vi ”lite mindre snabba” fick kubbas i tidiga finalen. Hur ni kommer räkna ihop poäng och allt kvittar för mig, för detta är perfekt där man då får tävla mot likvärdiga, det gynnar alla!

Tyvärr i Abu Dhabi nästa race, men ser fram emot resterande omgångar med mitt team NSFW. Vi ska till hallen och köra några träningar så vi blir ännu bättre.

Skickar med en film från igår, samt två utklippta delar. En av de korta filmerna visar dock ett perfekt förarbyte mellan mina två kortare kamrater. Och sen även några bilder på vår klippa Erik Olin!


Team Monkey racers
3 rookies , ( Jonas Axelsson, Kristofer Arwin, Magnus Almtun ) alla på 90kg samt och en som varit med förut ( Filip Schöön), ger lysande förutsättningar för att överraska. Första utmaningen var att hitta Filip, vår enda veteran från tidigare omgångar, i all hast och mkt kort varsel så hade vi bara några spridda meddelanden på messenger och en FB bild som innehöll 3 personer att orientera oss med, när introduktionerna var klara så börjar vi med att stoppa ner Filip för 5 kval varv tyvärr blev det nåt litet missförtånd med en blåflagg och vi fick gå in och få oss en åthutning… sedan ger vi karten till Kristofer så att han ska få lära sig vilket håll banan går åt.
Vi startar första loppet på en 7:e plats och trots heroiska insatser så är det där vi hamnar, en lurig sak som vi upptäcker är att vi arbetar hårt för att försvara vår position och sedan blir ikappkörda av en tredje snabbare så släpper vi förbi båda vid blå flagg den ena då helt i onödan.. planer på intercom och spotter formas..
lopp 2 startar vi på en 5:e plats och lite oklart hur det gick till men vi hamnar sjua igen, snabbare byten och bättre spårval behövs.
Helium kost och viktbälten? vi inser att vi väger 15 kg för mkt och att viktbälten borde utdelas till alla lättviktare.
Hur som helst, riktigt kul och vi kommer tillbaka lättare ( förhoppningsvis ) och lika taggade nästa gång.

/Monkey racers.


Team J Design
Äntligen var det dags, dagen vi alla har väntat på. Premiärrace i Fiberdirekt. Som jullafton där tomten Lange kommer med nya överraskningar. Han gjorde oss lika överraskade som förvirrade med det nya upplägget. Dock var 2 av våra lagmedlemmar redan totalt förvirrade vad det gällde kalendern och befann sig i Moska respektive Istanbul. Så fick blixtinkalla lagets reserv Kevin och vilket inhopp det blev. Vi tog inte bara snabbast tid i kvalet utan lyckades också knipa förstaplatsen i båda racen. Så full pott, vilken start! Kvällen bjöd dessutom på kul och schysst racing med några rafflande fighter och inte minst många trevliga samtal! Ser mycket fram emot nästa race och som en liten påminnelse till mina teamkamrater, DET ÄR 14:e NOVEMBER! GLÖM INTE DET!


Team Mr Mr Lange
3 lite övermogna tonåringar som väntat på att visa hur man tar kurvorna rätt!
Allt kändes bra till en i laget ordnade en svartflagg (rätt domslut tyvärr..) vilket gjorde att vi halkade långt ner.
Till nästa race har vi hormoner och racenerver under kontroll.
Vi blir farliga, mycket farliga!

Fiber Direkt Gokart Cup ”snabbare än ljuset”

Nu för 9:e gången! Uppdaterat: 14 lag anmälda direkt!
(Max 24 lag.)

Snart är det vinter och då kan det vara skönt att ha bokat in några race under de mörka månaderna.
Över 100.000 varv har vi hittills kört. Vi är på väg att runda jorden…
Galet, sjukt, knäppt, idiotiskt eller underbart kul? Det är upp till var och en att bestämma!

Vi kör med hyrkarts 6 ggr från Oktober till Mars i Stockholm. Reglerna är enkla. Alla har likadana bilar. Flest varv vinner.

Gokartarna är utrustade med kraftiga katalysatorer och använder ett speciellt framtaget miljöbränsle för inomhusbruk. Det är ett krav om minst X antal förarbyten under tävlingstiden som är totalt 85 minuter.
Det handlar inte bara om att köra fort utan även lite strategi och med ett par lyckade byten vid rätt tillfällen, avancerar man fort.
Årets överraskning (det kommer flera när vi startar som tidigare…) är att vi kan köra upp till 24 lag på en dag.
Blir en lite längre kväll men mer racing och fler bra/galna racingförare.
Regler och poängsystem meddelas på första racedagen! 🙂
Langes regler, som tidigare som ändras som tidigare..

Upplägget blir OM vi blir fler än 12 lag:
(Blir vi mindre än 20 team så blir det ”bara” 12 lag.)

Boka din plats så ser vi hur många som är med och kör.

5 tisdagar okt-feb
1 finaltorsdag i mars

Ombytt och klar: 18.50
Tidskval: 5 min
40 min körning
19.00-19.40 12 lag omg 1 (12 bilar), 3 förarbyten
Tidskval: 5 min
40 min körning
19.50-20.30 12 lag omg 2 (12 bilar), 3 förarbyten

Samma upplägg som tidigare:
Snabbaste bilen i kvalet får långsammaste laget.
1-3:a byter plats i race 1.
Byte av bilar bilar för lagen till omg 2 vilket gör det lite spännande.
Omstarten blir med omvänd startordning från race 1 tidigare på kvällen…
45 min körning
20.40-21.30 12 lag omg 1 race 2, 3 förarbyten
21.40-22.30 12 lag omg 2 race 2, 3 förarbyten

Jag ser att efter efter tidigare år där vi börjar köra lite längre så behövs en paus därav inte 90 min körning i sträck.
Vi skall vara pigga på jobbet dagen efter (inte efter finalen såklart..)
(Kommer blir kul för vår förare Fredrik Malm som även är excelguru och ordningsvakt på siffrorna.)

Vi kör vid Globen:
http://gokartstockholm.se

Racedatum:
2017
10 okt
14 nov
12 Dec

2018
16 Jan
3 Feb
Torsdag 15 Mars Final

Samma pris som 2017:
11.995 + moms per lag/gokart

Länkar till tidigare Fiber Direkt Cup

http://www.mestmotor.se/…/bucklan-ar-var-ams-vann-fiber-di…/

http://www.mestmotor.se/…/raceprinsen-och-ams-vann-i-fiber…/

Anmälan till jonas@fiberdirekt.se

Skriv ner:
Lagnamn
Fakturaadress
Postadress
Org nr
Antal förare
När fakturan är betald är platsen säkrad!

Goklart Poängställningen – Race 6

 

Lag Poäng inför finalen Poäng efter enkät Kval/bonus Race 6 Totalt
1 Fiber Direkt AB 44 25 12 37
2 Elitsportsclub 47 19 13 32
3 JDesign 45 19 11 30
4 Coast Communication 38 19 1 10 30
5 Svensk Persontransport 38 21 1 7 29
6 Peders änglar 22 26 3 29
7 HiQ 39 19 8 27
8 Mr Mr Lange 31 18 9 27
9 Race Boys 22 22 22
10 Provectum 17 12 6 18
11 KAK 20 13 4 17
12 British Motor Group 16 16 16
13 JH support 30 6 5 11

 

20170323_225408 20170323_22513320170323_211810


Jonas Lange, arrangör
Vi gick ner från 26 lag till 13 lag av årets Fiber Direkt Cup, Ett race gick i Norrland (Gävle…) och ca 14.000 varv, ca 7000 minuter körning, 6h på akuten.
Kort sammanfattning av en som vanligt spännande, kul, galen, jobbigt och överraskande cup!
Kul att se förare som Cralle klä ut sig för 1 extra poäng!
Kvällen efter finalen satt jag racebakis och tänkte, aldrig mer..
2 veckor senare:
Har nyss tagit racinglicens för tävlingskart! Planerar ett mindre Fiber Direkt Cup med tävlingskart i sommar på Järfälla Motorklubb..
Återkommer om det senare.. Önskar alla en trevlig sommar med fullgas!

Team Mr Mr Lange

Vi har åkt som en upp och ner som en jojo i resultaten under FDC nr 8.
När vi är snabba, vänder man på poängen.
När vi är långsamma, vänder man inte på poängen.
När vi skall svara på frågor så svarar vi fel och får sämre poäng.
När vi åker till Norrland (Gävle) så är vi i alla fall snabba!
Nästa år så vinner vi FDC det är vi säkra på!
Mats, Roger och Jonas

 

Bananer i pyjamas


Team Fiber Direkt

Vi tog ett gemensamt beslut i att låta Emil köra hela kvalet. Det blev en andra plats….vilket troligtvis blev vår vanligaste placering under säsongen. Faaan Emil, du måste sluta röka, så vi kan prenumerera på första platsen istället Då Daniel bett att få ta det lite lugnt efter Gävleracet, som slutade med en helnatt på St Görans avgiftningsklinik, startades finalracet av Linus, som gjorde ett bra jobb och förde oss upp till en tredje placering. Tävlingen färgades av flertalet fajter med bl.a. J Design, som försökte pressa sig förbi några gånger. Underhållning på högsta nivå! Mot slutminuterna pressade sig Emil och Linus till det yttersta och knep både en och två platser. Det blev till slut ytterligare en andra plats. Vi säger som Dr Alban – Stabilt!


Team HiQ

Vilken säsong! 90-minutersformatet har varit perfekt, och alla race har varit kul. Langes upptåg har varit uppskattade, med undantag för vänd poäng i race 4. Ska man dock lämna ett klagomål till tävlingsledningen så är det följande:

Team HiQ gick faktiskt all in i sista racet, och en del i det var att kvala som 5a, och därmed starta i pole. Det gick helt enligt plan tills Lange själv trängde sig före med en tusendel (!) på sista varvet (!!) och gav sjätte startposition till oss. Sånt kan man göra om man är en vanlig deltagare, men det kanske inte är helt etiskt korrekt som tävlingsledare. Nå, så blev det sagt.
Detta tilltag till trots behöll vi vår lugna och gentlemannamässiga inställning och kämpade på, och hade ett kul race.
Gens viktiga presentation på fredagen gjort att vi fick släppa ambitionen att vinna festen efteråt, och tur var väl det. Av bilder att döma säkerställde Team Fiber Direkt en solklar seger även på festen.
Stort tack för denna säsong, och vi anmäler oss redan till 2017 – 2018.
Gens och Strömer

Team Peder Änglar

http://bloggar.mestmotor.se/peder-karlsson/2017/arets-gokartmasterskap-ar-over-och-vinnarna-ar/


Team Coast Communications

I finalen siktade Coasts garvade förare på vinst. Laget knep snabbaste varvtiden under kvalet och säkrade en extrapoäng till totalen. Med omvänd startordning fick Coast starta från ruta fem. Snabbt kom vi upp på ledarposition. Laget höll ledningen under en timmes hård racing. Men plötsligt på fjärde stinten la motorn av! Coasts förare kom rusande över banan in i depån för att få en ny bil. Men då var det så klart alldeles för sent.
Synd på fin säsong med två segerlopp. Coast Communications tackar för en underhållande upplaga av Fiber Direkt Cup och skickar gratulationer till vinnarna!

Gustav: motorn stanna! Jesper: ja, det gick långsamt…


Team JH Support

Tyvärr kunde inte Max vara med på finalen men JH Support satsade friskt på en nygammal talang i form av Kim. Han hade aldrig kört på banan förut men jag lät honom få vara ute hela tidsträningen så han kunde få så många varv som möjligt i kroppen innan tävlingen. Vi kvalade sist och hade som målsättning att inte komma sist (Peders änglar brukar alltid ställa till det och hamna sist… J ).

Eftersom varken Kim eller jag orkar köra i 15 minuter så pratade vi om vikten av att köra hela passet innan man bytte. Döm om min förvåning när det börjar ropas om att JH Support står i depån och vill byta medan jag var ute…

Jaja, är det inte Jonas som ändrar reglerna så är det teammedlemmarna som inte lyssnar… J

Jag insåg då helt plötsligt att jag kommer få köra mer än 60min denna gång och jag som brukar orka 3x12min…

Otroligt men sant så gick det faktiskt, jag hittade många nya ställen på banan där man kunde vila, vilket gjorde att jag kunde köra 35min i ett enda pass, med stadiga tider under 23 så gick det fantastiskt bra. Ska försöka köra mer avslappnat i framtiden. Mina 3 pass var på 35min, 20min och 10min. Tänkte på Daniels berättelse och stod utomhus för att få så mycket frisk luft som möjligt mellan passen.

Vi lyckades till slut komma in på en åttonde plats vilket vi var supernöjda med!!!

Tack till både Fiber Direkt, Jonas och alla medtävlare för denna säsong!

Hälsningar från JH Support AB!

Gokart Poängställningen – Race 5

Jag har bytt poängsättning, ändrat håll vi kör på, olika banor i Stockholm, överraskningar, gästförare mm.
Fiber Direkt Cup försöker alltid hitta på något som rör om i poängställningarna.
Nu tog vi steget till en internationell bana i Gävle! (Ja, vi är 08:or..)
www.gokartgavle.se var verkligen en höjdare! Bra bana, snygg hall med 5 kamp och bra konferens rum, bastu mm.
Alla var slut och genomsvettiga efter ny bana och mycket jämt race.
Hur vi skall tackla Alexanders Graff vinnarskalle kommer bli en nöt att knäcka till finalen om en månad..
Dock hade det inte gått utan hans mentor och förarkollega Fredrik Borgegård som äger Elit Sports club.
Bra styrt av Er och grattis till en välkörd vinst!

Race 5

Lag Racepoäng Kvalpoäng Totalpoäng Antal varv Snabbaste varv
1 Elit Sports Club 10 2 12 159 32,304
2 JH Support 9 9 159 32,600
3 Mr Mr Lange 8 8 159 32,900
4 J Design 7 7 159 32,790
5 Coast Communications 6 1 7 158 32,533
6 HiQ 5 5 158 33,151
7 Fiber Direkt 4 4 158 32,810
8 Peders Änglar 3 3 156 32,672
9 Svensk Persontransport 2 2 152 33,421
10 Provectum 1 1 152 33,578
11 British Motor Group 0 0
12 K A K 0 0
13 Race Boys 0 0

Totalställningen

Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 Race 5 Totalt
Lag Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv
1 Elit Sports Club 9 163 14 167 11 230 1 235 12 159 47 954
2 J Design 7 163 12 167 14 231 5 232 7 159 45 952
3 Fiber Direkt 12 164 10 166 10 227 8 231 4 158 44 946
4 HiQ 13 164 9 166 9 226 3 233 5 158 39 947
5 Svensk Persontransport 11 164 11 166 6 222 8 227 2 152 38 931
6 Coast Communications 11 163 7 165 13 232 0 0 7 158 38 718
7 Mr Mr Lange 8 163 4 161 7 225 4 232 8 159 31 940
8 JH Support 7 159 6 164 5 216 3 234 9 159 30 932
9 Peders Änglar 1 148 5 161 2 209 11 218 3 156 22 892
10 Race Boys 6 160 8 166 8 225 0 0 0 0 22 551
11 K A K 4 157 4 154 5 216 7 229 0 0 20 756
12 Provectum 2 153 1 150 3 215 10 221 1 152 17 891
13 British Motor Group 3 156 3 161 1 204 9 226 0 0 16 747

Team Mr Mr Lange

Gävle är en bana som passar äldsta (i genomsnitt) laget och med Mats borta så var vi nere på unga 48 år!
Uppvärmning på Max i Uppsala med extra allt laddade våra batterier.
Vi visse då att vi blir svåra idag. Gokarthallen inbjöd till race så fort vi satte in foten.
2 korta pass innan race så kändes det bra. Efter en ganska ok tid till race så var vi inte lika självsäkra.
Racet gick dock bra med mycket jämna varv och efter +150 varv gick vi i mål på 3 plats.
Vi är mycket nöjda fast vi fick stryk av Sid (Alexander Graff) mfl.


Team JH Support

Med endast en ordinarie förare (Max) och en rookie som körde sin fjärde omgång i gokart någonsin. Så, tog denna tisdageftermiddag form i Gävle.

Efter race nr fyra skapades en mailkonversation mellan mig och Johan. Snacket var omkastningen av resultatlistan. För att göra en lång historia kort så var det inte själva poängen vi snackade om utan ”vad händer i nästa race?”. Ska vi gasa om tätplaceringar eller luta oss tillbaka, cruisa, njuta och hoppas på omvänt resultat igen?
Vi bestämde oss för det roliga alternativet. Att gasa! 😉
Med endast en dag kvar till racet fick teamchef Johan ett oplanerat kundmöte som kom att krocka med racet.

Lösningen blev att jag fick ta in en kompis som jag vet genom ryktesväg är ganska vass på att ratta gokart för att ha kört hyrkart tre gånger. Hans namn är Viktor.

Väl uppe i Gävle fick vi en bra kart i kvalet och lyckades kvala in oss som trea. Viktor överraskade som tidigare med sin snabbhet sett till hans erfarenhet. Upplevelsen var från oss båda ”wow vilken bana”. För att vara hyrkart så var det verkligen fästet som överraskade.
Jag och Viktor kom överens om att jag skulle gå ut och ta starten.
Efter några varv märktes det hur jämnt det var. Jag låg och jagade bakom J Design ett bra tag och lyckades sent på min stint att hitta det där lilla extra för att ta mig förbi. När jag blickade bakåt såg jag att jag hade ett gäng hungriga låg bakom och skickade blicken framåt och gasade.
Nu var det Viktors tur att ta tjuren i hornen. Han startade sin stint i ”ingemansland” och höll hela tiden ett jämnt och fint tempo. De resterande stinterna blev i stort sett bara att jaga bra tider från oss båda. Det blev inte särskilt många sena och elaka omkörningar i detta race.
Däremot satte vi för första gången någonsin JH Support på pallen genom en fin 2:a plats.

Stort tack till Lange och Gokart Event Gävle för ett bra arrangemang, vi hade jättekul!


Team J Design

”Lange, hur tänkte du där” var första reaktionen när vi insåg att det krävdes 4h arbetstid i bil för att köra 1,5h race. Ilskan mot vår allsmäktige raceledare försvann snabbt när road tripen väl började och övergick helt i djupt racefokus när vi kom fram till den fina anläggningen och trevliga personalen hos Gokart event Gävle. För oss var banan helt ny och kvalet blev därför en inkörning för att hitta spår och vi hade inte en chans mot mer rutinerade förare men mr J Design satte ändå 4:e bästa tid. Vi startade således tvåa och höll det en lång tid in i första stinten innan de snabbkvalande lagen började passera men vi höll oss topp 5 under större delen av loppet. Var uppe och nosade på pallplats men ett motorstopp i depån och en snurrning där kombatanten fick svartflagg gjorde att vi tappade ca 25 sek och vi slutade på 4:e plats precis som på kvalet. Vi tackar Lange, övriga team men framförallt Gokart Gävle för ett väl genomfört race!


Team HiQ

Sour grapes. När vi nu får en riktigt långsam bil så väljer Lange att INTE vända poängen! Segt att konstatera efter tre varv att det blir en lång kväll… Men, som de gentlemen och goda förlorare vi är upprepar vi att över en säsong kommer man att ha bästa bilen i något race, och sämsta i något annat, och det gäller nog alla team. Trots detta; otroligt kul men fysiskt krävande bana, och en väldigt proffsig organisation. Högsta betyg! Gens och Strömer, Team HiQ

20170223_08544520170223_085313


Team Coast Communications Gävle

Fiber är Cupen som överraskar. Plötsligt, var nästa deltävling i Norrland! Panik…
Men Gustav fann på råd. Han lånade in svägerskan Anna Widman, som gjorde kanonbra ifrån sig.
De knep näst bästa kvaltid på bra proffsig asfaltbana. Med omvänd startordning gav det position fyra på griden. En plats
paret nästan höll i mål. Det blev en femte plats i det en och en halv timme långa racet. Bravo!
Hela Coast kontor hemma i Stockholm applåderar!

IMG_1815


20170221_161859

Gokart Poängställningen – Race 4

Race 4

Lag Racepoäng Kvalpoäng Totalpoäng Antal varv Snabbaste varv
1 Peders Änglar 11 11 218 22,921
2 Provectum 10 10 221 22,844
3 British Motor Group 9 9 226 22,495
4 Fiber Direkt 6 2 8 231 22,426
5 Svensk Persontransport 8 8 227 22,771
6 K A K 7 7 229 22,155
7 J Design 5 5 232 22,369
8 Mr Mr Lange 4 4 232 22,401
9 JH Support 2 1 3 234 22,209
10 HiQ 3 3 233 22,434
11 Elit Sports Club 1 1 235 22,26
12 Coast Communications 0
13 Race Boys 0

Totalställningen

Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 Totalt
Lag Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv
1 Fiber Direkt 12 164 10 166 10 227 8 231 40 788
2 J Design 7 163 12 167 14 231 5 232 38 793
3 Svensk Persontransport 11 164 11 166 6 222 8 227 36 779
4 Elit Sports Club 9 163 14 167 11 230 1 235 35 795
5 HiQ 13 164 9 166 9 226 3 233 34 789
6 Coast Communications 11 163 7 165 13 232 0 232 31 792
7 Mr Mr Lange 8 163 4 161 7 225 4 232 23 781
8 Race Boys 6 160 8 166 8 225 0 225 22 776
9 JH Support 7 159 6 164 5 216 3 234 21 773
10 K A K 4 157 4 154 5 216 7 229 20 756
11 Peders Änglar 1 148 5 161 2 209 11 218 19 736
12 British Motor Group 3 156 3 161 1 204 9 226 16 747
13 Provectum 2 153 1 150 3 215 10 221 16 739

Efter önskat att alla förare gått all in på julborden så stod jag förväntansfull och hälsade på alla.
Tyvärr verkar det som att Fiber Direkt Cup satt sig i huvudet och alla snarare gått ner i vikt efter jul??
Jag hade bestämt mig att ha en liten överraskning för alla i bakfickan.
Racet gick mycket bra utan några större händelser.
Alla var mycket trötta men glada efter tills jag berättade att poängen efter race nr 4 var omvänd.
Kul att se dessa tomma, trötta ögon ta in informationen. Se filmen.

Nu bara en månad kvar till race 5 och efter 5 veckor till final.
Måste betyda att det är snart sommar??


Team Mr Mr Lange

Det gick så bra!! Vi var snabba i kvalet. Fick 1:a plats i starten.
Höll den länge. Bra byten. Bra bil. Jämna snabba varvtider.
Uppe på 3:e plats. Ramlade ner någon placering och det var så skönt att vara med igen bland de snabba!
Efter 3 race med otur (inte att vi är dåliga) så var vi tillbaka.
Men….
Fiber Direkt Cup är hårt, elakt, grymt, tätt och man är aldrig säker.
Fast vi har arrangören Jonas Lange i vårt lag så hade han en överraskning (utan att berätta för oss andra).
Vi vänder på poängen, ridå!
Snart dags för race 5! Sikta på sämsta bilen med punka? Bra om det är samma regel då.


Team Fiber Direkt

I kvalet gick det finfint och vi lyckades sätta snabbaste varvet av alla. Men i starten från femte plats blev det väldigt trångt och stökigt med flera krockar vilket gjorde att vi tappade flera placeringar. Att vår kart var av det sämre slaget med en hemsk motor hjälpte inte heller men vi lyckades köra upp oss till en sjätte plats och fightades om femteplatsen under stora delar av loppet. Tur att vi inte tog den med tanke på överraskningen.


Team J Design

Med spänd förväntan både inför kvällens race och Langes överraskning väntade vi ivrigt på att få börja köra. Langes överraskning blev en hemlighet till efter racet och vårt kval blev inte riktigt vad vi hoppats på – en sjätteplats och därmed och startruta 6 i loppet. I inledningen körde vi upp oss några placeringar men föll sedan tillbaka i det täta racet. De kommande omkörningsförsöken gillades inte riktigt av banpersonalen och vi fick en svart flagg. Därefter körde vi jämnt och stabilt i hela racet och kom i mål på en femteplats i racet. I och med Langes överraskning blev dock konsekvensen av vår svartflagg inte så dramatisk. Vi ser fram emot nästa race och nya spännande överraskningar från Jonas Lange !


Team HiQ

Lurade!
Efter senaste racet, då vår kart lade av mitt under loppet, var vi sjukt revanschsugna. Säsongens bästa kval till fjärde tid följdes upp med klockrent levererad åkning från både Gens och Strömer, i vanlig ordning artigt och gentlemannamässigt. Åt de två snabbaste teamen var inte mycket att göra, men vi etablerade en bombsäker tredjeplats, sjukt glada för det.

Ända tills Lange levererade sin ”överraskning”! Vänd poängskala och plötsligt tredje sist… Hoppas han tränat ordentligt på Kampsportstadion.

Gens och Strömer


Team Provectum

Vi är lyckliga
Plötsligt händer det – vi får höga poäng i deltävling nr 4. Ja, vi kom ju inte sist i racet denna vända, men det var inte riktigt det som höjde våra poäng…
Ett stort TACK till Lange som plötsligt vände poängtavlan så även den siste får komma först! Nu är vi med i matchen på allvar..!

/Provectum


Team JH Support

Dagen då ingenting borde ha gått snett!

Så var det dags för deltävling 4. JH Support såg verkligen fram emot denna tävling. Vi har haft otur i 2 av 3 deltävlingar. En punktering i deltävling 1 och 2 trasiga kartar i deltävling 3. Statistiskt borde ingenting kunna gå snett denna gång. Jag tror vår bästa placering någonsin har varit en sjunde plats. Nu satsade jag och Max högre. Max gjorde ett kanon kval och tog andra plats. Vi fick en bra kart både på träning och tävling, under loppet så låg vi ibland på första plats och ibland på andra plats. Mot Elit Sport trodde vi inte riktigt att vi kunde matcha så vi (iaf jag) var mer fokuserade på de som var på tredje plats så att vi kunde köra i mål på andra plats. Max körde otroligt bra och säkert och utökade hela tiden avståndet till lag 3 och när jag skulle ut på sista stinten hade vi 1 varvs försprång. Jag var bara fokuserad på en sak och det var att inte snurra och bli stående. Körde så fort jag orkade och blev otroligt glad när vi kom i mål på en andra plats!!! Trodde aldrig att vi skulle komma så högt upp i listan. Får numera ändra vår målsättning… J
Men med Jonas som arrangerar så är man aldrig säker, denna gång när ingenting gick fel under tävlingen så överraskar Jonas med att ge ut poängen tvärtom. När JH Support får sin största framgång på 3 år så resulterade det i 2 poäng istället för 12 (eller kanske 10 eftersom vi var 11 lag denna gång). Dagen då ingenting kunde gå snett gjorde det iaf, nu undrar vi vad som ska gå snett i nästa deltävling.
Vi är dock väldigt glada och stolta över att ha kommit på andra plats och tycker det är en väldigt rolig tävling även om det just denna gång blev lite olyckligt för oss. Vi ger dock inte upp och satsar på pallplaceringen resten av säsongen för att återta de poäng som vi idag gick miste om. (Jonas bara en liten varning, öppna inte ett brev som kommer från oss och som innehåller vitt pulver…)
J
/ Johan o Max


Sveriges största bilblogg/Peders Änglar skriver om race nr 4

Jag har köpt en familjebil! Och vunnit långlopp överlägset!

20170126_194244

Glada racerförare får reda på hur poängen räknas för race nr 4

Gokart Poängställningen – Race 3

Race 3

Lag Racepoäng Kvalpoäng Totalpoäng Antal varv Snabbaste varv
1 J Design 12 2 14 231 22,375
2 Coast Communications 13 13 232 22,252
3 Elit Sports Club 11 11 230 22,352
4 Fiber Direkt 10 10 227 22,297
5 HiQ 9 9 226 22,593
6 Race Boys 8 8 225 22,657
7 Mr Mr Lange 7 7 225 22,772
8 Svensk Persontransport 6 6 222 22,896
9 JH Support 4 1 5 216 22,371
10 K A K 5 5 216 22,397
11 Provectum 3 3 215 23,47
12 Peders Änglar 2 2 209 23,28
13 British Motor Group 1 1 204 22,956

Totalställningen

Race 1 Race 2 Race 3 Totalt
Lag Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv Poäng Antal varv
1 Elit Sports Club 9 163 14 167 11 230 34 560
2 J Design 7 163 12 167 14 231 33 561
3 Fiber Direkt 12 164 10 166 10 227 32 557
4 Coast Communications 11 163 7 165 13 232 31 560
5 HiQ 13 164 9 166 9 226 31 556
6 Svensk Persontransport 11 164 11 166 6 222 28 552
7 Race Boys 6 160 8 166 8 225 22 551
8 Mr Mr Lange 8 163 4 161 7 225 19 549
9 JH Support 7 159 6 164 5 216 18 539
10 K A K 4 157 4 154 5 216 13 527
11 Peders Änglar 1 148 5 161 2 209 8 518
12 British Motor Group 3 156 3 161 1 204 7 521
13 Provectum 2 153 1 150 3 215 6 518

Jonas Lange arrangör

Då var det dags för Race nr 3.
Det som är innan jul och julbord och julmat och julgodis.
Här skall alla vara fysisk topp!

Vi hade kort presentation innan race av några inhoppare.
KAK laget var fyllt med våra vänner från Bilkåren uppbackad av KAK förare Linus Lundqvist.
Peders Änglar hade Rickard Herrey, självklart Henrik Utter från Tesla (Peder var borta..) Samt nybörjaren Marc.
Även Joakim Gustavsson från www.vrr.nu (ta dig tid att läsa) var med och berättade om vad VRR gör.

Då alla är i fysisk topptrim så körde vi 45 mi åt rätt håll därefter hade jag bett att få rödflagg.
Alla bilar in i depå. Lite förvirring om vad som hänt. Då meddelade jag att vi kör resterande 45 min åt andra hållet!
En klart spännande, kul, fysisk och galen körning fick vi på tisdagkvällen.

Önskar alla inblandade en riktig God jul. Ät nu mycket och bli tjocka så ni får sämre varvtider nästa år!


Mr Mr Lange

Mats och Jonas var lika laddade och fyllda med spänning som Teslas inhoppare herr Utter i Peders Änglar..
Vår 3 förare Roger var tyvärr ej med och därför kan vi skylla på honom.
Efter 7 min tidskval hamnade vi i mitten av fältet. Vi tog då beslut att byta förare efter ett varv efter start,
för att få öppet fält. Det var tycker vi kanske det tyngsta strategiska beslut som tagits inom racing.
Då Jonas var racerostig, nya förare var med så det var inte öppen bana gick det sådär.
Nåväl, vi skyller på Roger, vår bil, däck, bensinen, vi hade uppförsbacke då alla andra hade ner för det kan inte vara vårt fel, eller??

20161206_211732


Ingen kommer ihåg en fegis och vi hade änglavakt så det fanns inget annat än att trycka på gasen för f**. Efter att slagit sönder bröstkorgen och mina fantastiska lagkamrater Richard och Henrik fått hämta hem varven som jag så energiskt kastat bort så börjar jag förstå att det inte är en MC jag kör. Det bör tilläggas att en del pikar och gester förmedlades på banan och i depån 🙂 … Henrik lämnar in i halvlek, förmodligen för att jag behöver lite mer körtid, vilket mina underarmar uppskattar stort, tack Henrik. Kvar på banan är det en Tesla och en Finne som med god vilja och spänst kör racet i MÅL! Yeah!

Peders Änglar kommer igen! Nästa gång med än större underarmar och förfinad körteknik.

/Marc Rantanen

image1


20161206_190924


När 3 ”juniorer” kliver in på banan för att sätta sig bakom ratten med få varv i bagaget kändes det som om vi hade klivit i för stora skor. Med vana av att köra kungafamiljer och diplomater tog allt plötsligt en drastisk vändning. Bland fullfjädrade proffs gjorde vi vårt yttersta för att hålla tempot uppe.

Trots att blå flaggan var välanvänd i vårt hörn lyckades vi med grym förstärkning av proffset Linus Lundqvist sluta på en stark 9e plats.

Vi hoppas på många fler varv!

Med vänliga hälsning / Bilkåren aka Christian Nordenström, Magnus Sellstedt och Ingemar Markström

brevbilaga


Ännu ett kul, disciplinerat och väl arrangerat race, ännu en kul överraskning av Lange, och ännu en femteplats för Team HiQ. Vår numera väl etablerade kvalplats 7-8 förvaltades i vanlig ordning med en konsekvent uppkörning till fjärde plats i den överraskande halvtidsvilan. I omstarten hade Emil i Fiber Direkt dessutom den goda smaken att ge sig ut och testa spår som ingen någonsin kört på den banan, och vi blev säkra på en pallplats.

Dock valde vår bil då att stanna, och som tur var gjorde även Max Lindéns bil samma sak, något tidigare på varvet (vilket gjorde att jag körde om honom för första gången, kanske också sista). Det faktum att två bilar stannade ledde till ännu en omstart, dock hade vi då tappat två eller tre varv.

Vi lyckades hämta tillbaks från åttonde till femte, och är nöjda med det (vi känner ju oss som mentalt på pallen), och framförallt tar vi med oss följande; Första haveriet kom efter tre och en halv säsong, med fler varv körda än vad någon annan än Fredrik Malm kan räkna till, det gör ju att vi – rent statistiskt – inte kommer ha nästa haveri förrän sent på säsongen Fiber Direkt 2020.// Strömer och Gens

PS. Jag har många fina och tydliga filmsnuttar på när Snickar-Matte får blåflagg! DS


Magnus Strömer


Racerapport J.Design

Tillbaka på Globenbanan igen och många nya förare i flera av lagen skapade en extra spänning inför säsongens 3:e race. Langes luriga påhitt med att kalla byten för tejpbitar samt att rödflagga racet mitt i för att byta körriktning gjorde ju inte spänningen mindre. Trots att vi klämde in 3 förarbyten i kvalet lyckades vi bra och tog bästa tid samt de 2 extra poängen. Startade således 5:a men lyckade under några stökiga första varv köra upp oss till pallplats. Efter det blev det ett mycket tufft race där vi utmanade Coast Communication om första platsen i kurvorna men tappade på rakorna. Bakom oss hade vi också Elite Sport Club och Fiber Direkt flåsades i nacken samtidigt som man var tvungen att hantera varvningar i stort sett varje varv. Det gjorde att det blev spännande hela vägen in i mål och lättnaden var stor när vi lyckades ta oss in på en andra plats. Vi tackar som vanligt Lange, personalen och övriga förare för ett väl utfört race och undrar vad det blir för nya påhitt till nästa race.


Efter ett helt ok kval lyckades vi ta plats tre på gridden och det blev stökigt i starten där vi tappade ett par placeringar, men en bra uppkörning ledde ändå till en tredjeplats vid första stoppet som vi höll fram till överraskningen. För efter ett par röda flaggor och bytet till högervarv tappade vi till en ändå helt ok fjärdeplats.

//Emil Östman


Åter till hemmabanan för Fiber Cup race III vid Tele2 arena. Ett revanschsuget Coast Communication stretade sig upp till 4e plats i kvalet. Det gav P2 i startposition med omvänd startordning. Gustav Rickhamre tog hand om ledningen redan i andra böj. Sen släppte vi den aldrig. 90 minuter senare tog Jesper Ojala chequered flag ett varv före tvåan i loppet . Kul stenhårt och rent race, där arrangören Jonas Lange bytte åkriktnung mitt i loppet! Inte så farligt som det låter. Väl organiserat och kul omväxling. Nu går vi hem och putsar hjälmarna till nästa race i serien.

// Coast Comunication

fotografi-2 fotografi-1 fotografi-3


Äntligen Teknikens Värld-seger

fiber-direkt-gokart-cup-2015-2016-omgang-4-33-700x467
Till teknikens värld

Gokart Poängställningen

gokart
För mer info gå in på Teknikens Värld.

Teknikens Värld

När sjunde säsongen av Fiber Direct Gokart Cup rullade igång på tisdagskvällen var det med Teknikens Värld som deltagande mediepartner och premiärloppet visade sig, inte helt oväntat, bli ett riktigt stålbad för oss. När vi fick förfrågan om att vara med i gokartserien Fiber Direkt Cup så var det inte så mycket att tänka på. Visst, vi kan ju alltid knyta banden bakåt i tiden, för Teknikens Värld var synnerligen centrala i introduktionen av gokart-sporten i Sverige på 1960-talet. Någon som kommer ihåg gokarten Getingen? Nähä, inte det…

Läs mer på:
teknikensvarld.se

Automotorsport

Vår tuffaste konkurrent har plockat upp rapporteringen av Fiber Direkt Cup efter oss och de har stora skor att fylla som mediapartner till Fiber Direkt Cup. Ams är som bekant regerande mästare och det finns ingen annan väg för oss att gå mer än ett kliv ned på pallen…

Läs mer på:
automotorsport.se

Fiber Direkt Gokart Cup nu för 7 gången

Snart är det vinter och då kan det vara skönt att ha bokat in några race under de mörka månaderna.

Med över 55.000 varv har vi hittills kört på tävlingarna. Mer än 25.000.000 meter = 2500 mil dvs längre än halva jorden i en go kart!

Galet, sjukt, knäppt, idiotiskt eller underbart kul? Det är upp till var och en att bestämma!

Vi kör med hyrkarts 7ggr från Oktober till Maj i Stockholm. Reglerna är enkla. Alla har likadana bilar. Flest varv vinner. Gokartarna är utrustade med kraftiga katalysatorer och använder ett speciellt framtaget miljöbränsle för inomhusbruk. Det är ett krav om minst 4 förarbyten under tävlingstiden som är totalt 1 timme. Det handlar inte bara om att köra fort utan även lite strategi och med ett par lyckade byten vid rätt tillfällen, avancerar man fort.

Intresset är stort och vi kommer att dela upp körningen så att man kan få möta fler lag. 10-13 bilar per dag/race.

Dock max 26 bilar/lag. Alla race är på tisdagar ink finalen.

Datum:

Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 Race 5 Race 6 Superfinalfinal
13/10 10/11 8/12 23/2 5/4 26/4 17/5

Tider samtliga Race:

Första omgången med 10-13 lag:
17.00-17.15, 15 min Tidskval/Uppvärmning

Bilbyte
17.30-18.30, 1 h race

Andra omgången med 10-13 lag
19.00-19.15, 15 min Tidskval/Uppvärmning
19.30-20.30, 1 h race

Poäng:
(Se även regler nedan)
1:a = 10p (Vid 10 bilar, 11p vid 11 bilar osv)

2:a = 9p osv.
Antal varv räknas. Flest går före vid lika poäng
Efter superfinalen 17/5 blir det prisutdelning och mingel.

Vi kör på följande banor:
www.gokartstockholm.se
www.smcgokart.se
www.gokartstadion.se

Pris 9.250:- ex 6% moms är totalpriset per bil.
(7 race samt avslutningsfest.)

Läs mer

Ni betalar med kort eller kontanter direkt till Gokartbanan i Hammarby senast 2 vecka innan första race. (Senast 1 oktober skall bilen vara betald.) Önskas fakturering? Maila jonas@fiberdirekt.se vart fakturan skall gå så ordnas det från Gokartstockholm.se
Men Ni måste anmäla till mig först!

Maila mig:
– Lagnamn
– Team ledaren med mailadress.
– Gärna lagkamraters mailadresser.

Anmälan: jonas@fiberdirekt.se

Texter och bilder från auto motor sport om Fiber Direkt cup Final maj 2015:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150418/bucklan-ar-var-ams-vann-fiber-direkt-cup

Med vänlig hälsning,
Jonas och Daniel

Partner till Fiber Direkt Cup 2015/16
www.kak.se
www.teknikensvarld.se

Regler??
Japp, det finns det!
Banans flaggor gäller naturligtvis och utöver det så kommer vi ha:
Snabbaste bilen (inte laget) i kvalet kommer flyttas till sista plats.
Nytt för i år som i STCC poäng i kvalet för snabbaste lagen samt omvänd startordning i top 5.
Sist men inte minst är att Jonas kan ändra reglerna…. Samma som varje år!

Det röda svinet

Fiber Direkt älskar fart och av det skälet så har vi gått in som huvudsponsor till Auto Motor Sports projektbil ”Die Rote Sau”.
En Mercedes 300SEL skall förvandlas till en banracer med AMG V8 motor, manuell BMW M5 låda, bur och racingsäten.

Ladda ner PDF om Det Röda Svinet

Svinet-O

The Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 is a luxury car built by Mercedes Benz from 1968 to 1972.
The car started out as a private venture in 1966 by company engineer Erich Waxenberger. His principle was simple: take the powerful 6.3 litre V8 Mercedes-Benz M100 engine from the luxurious 600 limousine, and fit it into the regular Mercedes-Benz W109 S-Class model which only had 6-cylinder engines at that time. The result was a nearly 2-tonne saloon with performance similar to most dedicated sports cars of the era. It is said that Rudolf Uhlenhaut, when invited to test drive the prototype, opened the hood at the first red light to find out how the big engine and its supporting equipment had been squeezed in there.

Surprisingly, the rather conservative company went ahead and launched the car into the marketplace at the Geneva Motor Show in March 1968,[1] in order to make better use of the M100 engine production facilities. The 6,500 build of the 6.3 outnumbered the 2,700 build of the 600 by far.

What set this car apart from its contemporaries in the late 1960s though, was that it could cruise at over 200 km/h (124 mph) with 5 occupants in complete comfort within the body styled by Paul Bracq. Later, the company also fitted new, smaller V8 engines into the W109 series. The 300SEL 4.5 was only available in the USA, while the 280 SE 3.5 Coupé could also be ordered in Europe.

In 1975, the Mercedes-Benz 450SEL 6.9 was introduced as a 300SEL 6.3 successor with larger displacement, modifications to the equipment, and more power.

Motor racing

AMG, now the sports tuning subsidiary of Mercedes-Benz, but then a small local tuning company founded by former Mercedes engineers, produced special versions of the 6.3 to compete in racing events, usually with the engine enlarged to 6.8 liters or more. The car had an impressive, but short-lived racing career, due to the lack of suitable tires, or rule changes preventing the use of them.

AMG’s so-called ”Red pig” finished 2nd in the 24 Hours of Spa in 1971. This heavy vehicle with 6834 cc and 420 hp (313 kW) was fast, but frequent refuelling was necessary, and tire wear was also high. The car was sold to French company Matra, they used it for tests of jet fighter landing gear. Five were made, three racers and two test cars. Last original works-built Waxenberger 69 ”red pig” is in Vehoniemi Automotive Museum, Finland.

Spara

 

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara